נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס:
 
דגם: F-16B-5-GD פייטינג פאלקון
 
יצרן: ג'נרל דינמיקס, פורת' וורת', טקסס, ארה"ב
 
מספר יצרן: 6W-8

מס' חא"א: 78-0362
 
תולדות המטוס:
 
יוצר במפעל חברת ג'נרל דינמיקס בעיר פורט וורת' שבטקסס לפי הזמנה של חיל האויר האיראני שהוצאה לרכישת 160 מטוסים ואופציה ל-140 נוספים, בעקבות רצונו של השאח לבצע מודרניזציה של חיל האויר שלו. המטוסים הוזמנו בעיסקת Peace Zebra  אולם ההזמנה האיראנית בוטלה לאחר נפילת השאח ועליית חומייני לשלטון בפברואר 1979, דבר שגרם בין היתר לעלייה במחירם של המטוסים. רבים מהמטוסים שיועדו לאיראן  סופקו לחיל האויר הישראלי במסגרת הסיוע האמריקאי בעיסקת Peace Marbel I וביניהם מטוס זה, שהגיע ארצה ונכנס לשירות טייסת 117 ב-10 באוגוסט 1980.



בשירות טייסת 253

שימש בטייסת כמטוס הדרכה ולהסבת טייסים לנץ. כן הופעל בטייסת 110. לאחר שהחלה טייסת 117 לקלוט את מטוסי ה-F-16C (המכונים בחיל האויר "ברק"), הועברו מטוסיה וביניהם  נץ 017 לטייסת 253, וכשזו נסגרה במרץ 2003 לקראת קליטת מטוסי הסופה, הועברו המטוסים לטייסת 116.


בשירות טייסת 116 (Photo:Petr Navratil)

המטוס יצא בשירות ואוחסן בבסיס נבטים. לאחר 7 שנות אחסנה נמכר יחד עם מטוסי נץ אחרים לחברה קנדית המספקת שרותי ביום אוייב וגרירת מטרות לאימון טייסי הקרב הקנדיים, שופץ בארץ ע"י נציגת החברה בארץ ואת טיסתו הראשונה ביצע ב-21 באוקטובר 2020.


מסיע לטיסת הבכורה (באדיבות עמוס דור)
לייבסיטי - בניית אתרים