נכתב ע"י עודד מרום
ב-16 באוגוסט 1966 נחת מטוס מיג-21 בבסיס חצור. ההפתעה בארץ ובעולם הייתה עצומה, היתה זו נחיתה שתוכננה על ידי גורמי מודיעין ישראליים ובוצעה בהצלחה בידי טייס עירקי שאוכזב ממדיניות ארצו במלחמה נגד הכורדים.

תוך זמן קצר התגברו הטכנאים על הבעיות הטכניות הרבות שנוצרו עם בוא 'האורח' לטייסת ומטוס המיג הפך לאחד ממטוסי טייסת 101 והוטס בידי טייס הניסוי המהולל סא"ל דני שפירא מאוקטובר 1966 עד תחילת 1967 בטיסות רבות בהן מול מטוסי מיראז', ווטור וסמב"ד בהן זכו טייסי הקרב של חיל האוויר ללמוד את ההבדלים בביצועי המיג מול ביצועי המיראז'. הטיסו מול מטוסי חיל האוויר התבררו כתרומה משמעותית לטייסים במלחמת ששת הימים ובמלחמת ההתשה לאחר מכן. 

באמצע שנות השישים החלו מטוסים מסתוריים מגביהי-טוס להגיע לדרום מזרח הנגב, כנראה כדי לצלם את הכור האטומי בדימונה שהיה אז בחזקת סוד כמוס. מטוסי מיראז' מצוידים בטיל "יהלום" הוזנקו ליירט את המטוסים – שמעולם לא נודעה זהותם, האם היו מטוסים מברית המועצות או מטוסים אמריקאיים. כל הניסיונות לנסוק ולהגיע לגבהים של 50,000 רגל ומעלה לא צלחו, מטוסי הביון המסתוריים המשיכו לטוס בנחת בדרכם מעל צפון הנגב אל הים התיכון וצפונה. שם הקוד להזנקה ליירוט מטוס בגובה רב היתה "אפרוח".

כשהגיע מטוס המיג-21 לידי חיל האוויר, הוחלט לנסות להשתמש בו ליירוט המטוסים המסתוריים בגובה רב. ערב מלחמת ששת הימים, ביצעו המצרים ניסיונות לצלם מגובה רב את אזור הכור בדימונה. במאי 1967 הותקנו על המיג שני טילי "שפריר-2" שהיו אז בשלב אבטיפוס, הוא נצבע בפסי אדום-שחור, סומן במספר 007 והוצב בעמדת הכוננות של טייסת 101 ליד עמדת ההמראה של מסלול 23.

להזנקת המיג נגד מטוס מגביה-טוס ניתן שם הקוד "הזנק עורב". הטייס דני שפירא ישב בכוננות שעות ארוכות בחדר הכוננות של הטייסת, לבוש בציוד הטיסה הכבד לגובה רב. מספר פעמים הוזנק אל המיג שחנה לא רחוק, אולם לא זכה להמריא אל השחקים.

בחיוך ציני על "ההצלחה" של הכוננות ליירוט, ציירתי אז את הציורים שסיכמו את המבצע 'העורב נגד האפרוח'.



ירוט אפרוח

וכאן מתחיל הסיפור אליו התכנסנו – לאחר עשרות שנים, פגש תא"ל יורם אגמון (בעל הזכות להיקרא מפיל המיג-21 הראשון בעולם, ב-14 ביולי 1966) מטייסת 101 באחד ממפקדי טייסת 101 של המאה ה-21 ובשיחה קולחת הבין כי ללוחמי הדור של היום אין צל של מושג כי בטייסת 101 טס מיג-21 של חיל האוויר, מוטס בידי טייס ישראלי ומתוחזק בידי טכנאים של הטייסת.

הוחלט לבצע שיעור במורשת הטייסת ובחדר התדריכים התכנסו טייסי הקרב, מפקדים וטכנאים, כדי לשמוע את הסיפור מפי סא"ל מוטי חבקוק, רע"ן מידע והיסטוריה, מפי יורם אגמון ומפי ראש הצוות הטכני אברהם שחק.

באותו מעמד מסרתי את הציורים המקוריים למפקד הטייסת, הם חלק ממורשת הקרב של טייסת 101.



 אפרוח
לייבסיטי - בניית אתרים