נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס:

דגם: C-130E-85-LM  הרקולס

יצרן: לוקהיד, מפעל מרייטה, ג'ורג'יה, ארה"ב

דגם יצרן: 382-8B

מספר יצרן: 382-3840

מס' ח"א ארה"ב: 63-7774

שנת יצור:  1963



תולדות המטוס:

התקבל בח"א האמריקאי באוגוסט 1964 והוצב בטייסת ההצנחה ה-348  של כנף ההצנחה (הבינונית) ה-516 (פיקוד האויר הטקטי) בבסיס דאייס שבמדינת טקסס. מטוסי  ההרקולס של טייסת זו נשאו את קוד הזנב DB וביצעו פריסות לבסיס אוורו-פוויל בצרפת ולבסיס מילדנהול בבריטניה.


הרקולס 63-7774 של כנף ההצנחה ה-516

ביוני 71 הועבר לטייסת אחרת בכנף זו שכינוייה שונה בינתיים ל- "כנף התובלה הטקטית ה-516" (פיקוד האויר הטקטי) באותו בסיס. מטוסי ההרקולס של טייסת זו ביצעו פריסות לבסיס מילדנהול בבריטניה, לבסיס קם רן ביי בויאטנם , לבסיס קלארק בפיליפינים ולבסיס ריין-מיין בגרמניה.

במאי 72 הועבר לטייסת בכנף התובלה ה-463 (פיקוד האויר הטקטי) באותו בסיס. שם נשא את קוד הזנב "DB"מטוסי טייסת זו ביצעו פריסות לבסיס מילדנהול בבריטניה. באוקטובר 73 הורד ממצבת ח"א האמריקאי והועבר לישראל.

נקלט בטייסת 131 שהוקמה בנתב"ג ב-14 באוקטובר 1973 ונכנס ישר לשירות במשימות העברת נגמ"שים לכוחות צה"ל בסיני ובהמשך במשימות תובלת ציוד וכ"א ופינוי פצועים. הטייסת ומטוסיה עברו לבסיס נבטים ב-25 באוגוסט 2008, והמטוס הופעל גם בהטסת סיוע הומניטרי ומשלחות חילוץ לאיזורי אסון בעולם, בין היתר להודו לאחר רעידת האדמה שם בפברואר 2001. במשך השנים הועבר לטייסת 103 וגם הופעל במשותף ע"י שתי הטייסות, השתתף גם באירוע השנתי Royal International Air Tatoo בבריטניה.



יצא משירות בבסיס נבטים עקב מספר שעות הטיסה הרב שצבר . הוצע למכירה במכרז סיב"ט 40004988 מ-31 במרץ 2020
לייבסיטי - בניית אתרים