נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב
 

פרטי המטוס:
 
דגם:707-329
 
יצרן:בואינג, מפעל רנטון, ארה"ב
 
מספר יצרן:17625
 
מספר בקו היצור:99
 
מספר בלוק:2203
 
קוד תחזוקה:SN0010
 
טיסת בכורה:26 בינואר 60


(תמונה:רועי שר)

תולדות המטוס:
 
הוזמן בבואינג ע"י חברת התעופה הבלגית סבנה בתאריך  28 בדצמבר 55. נגלל במפעל רנטון של בואינג ב-18 בדצמבר 59  בצבעי סבנה ונושא את סימן הרישום האזרחי הבלגי OO-SJC. נרשם במנהל התעופה האזרחית הבלגית ע"ש זבנה ב-22 בינואר 60 והוצאה לו תעודת כושר טיסה מס' 1290.
 
נמסר לסבנה בסיאטל  ב-12 בפברואר 60 והוטס לבריסל יומיים אחר כך.  ב-1 באפריל 60 חנך את הקו של סבנה למונטראל, ב-7 באפריל את הקו למוסקבה , וב-31 במאי את הקו  בריסל-מילאן- לאופלדוויל שבקונגו הבלגית.ב-9 ביולי 60 השתתף בפינוי האוירי מקונגו שבו חמישה מטוסי בואינג 707 פינו יותר מ-25,000 אזרחים בלגים בין 9 ל-28 ביולי  ב-62 טיסות כשהם נושאים לא פחות מ-250 נוסעים בעל מטוס. ולאחר מכן, ב-11 בנובמבר 60 , חנך את הקו בירות-בריסל.


בשירות סבנה (Photo:Robert Roggeman)

בשנת 66 הוחכר לחברת התעופה אייר קונגו עד שנת 67, ובשנת 68 הוחכר לחברת התעופה ניגריה איירוויז והוחזר באותה שנה.

בשירות אייר קונגו (Skystef collection)

 
ב-2 בדצמבר 72 חנך את הקו בריסל-מדריד-דואלה, וב-2 באפריל 73 את הקו בריסל-ניקוסיה-טהרן-סינגפור.

ב-8 בנובמבר 74 נרכש ע"י חברת התעופה הבלגית סובלאייר, כשבאותה עת היו רשומות בספריו 49,820 שעות טיסה. הוחכר חזרה לסבנה באותו יום  וב-13 באפריל 76 חנך את הקו בריסל-אתונה-דמשק. נרכש חזרה ע"י סבנה ב- 6 באוקטובר 77.

ב-14 באוקטובר 77 נרכש ע"י התעשיה האוירית  ונרשם על שמה במנהל התעופה האזרחית בארץ תחת סימן הרישום 4X-BYT שהוקצה לצורך טיסות הניסוי. סימן הרישום הבלגי בוטל . באותה עת צבר המטוס 56,775 שעות טיסה.

לאחר ביצוע ביקורת והתקנות הועבר לחיל האויר בשנת 78 וקיבל את מס' הזנב 137, שהוחלף ל-140 באותה שנה. בשנת 80 הוחזר לתעשיה האוירית להתקנת מערכת התדלוק באויר, ולאחר טיסות הניסוי אוחסן בנתב"ג. עד לאותה עת צבר המטוס  56,999 שעות טיסה.


ישן וגם חדש:ראם 140 מתדלק מטוסי אדיר (צילום:יששכר רואס)

חזר לשירות בטייסת 120 בבסיסה בנתב"ג בשנת 85 , ושימש מאז כמיכלית תדלוק מעופפת. עד דצמבר 96 צבר 58,598 שעות טיסה,  ובשנת 2000 כבר צבר 60,903 שעות. בשנת 2006 הוחזר לתעשיה האוירית ושם הוחלפו מנועיו במנועי JT3D-3B .עבר עם הטייסת לבסיס נבטים ב-25 באוגוסט 2008, ויצא משירות עקב גילו המתקדם במרץ 2019.
 
לייבסיטי - בניית אתרים