נכתב ע"י אמיר שגב
 
פרטי המטוס:
 
דגם: מוסקיטו FB.MK.VI
 
יצרן: דה הוילנד,בריטניה

מס' ח"א המלכותי: RF929
 
תיאור האירוע:
 
בליל ה-10 בדצמבר 1954 המריא מבנה של מטוסי מוסקיטו של טייסת "העמק" לאימון תקיפה. בעת חזרתם לבסיס חצור, הופנו המטוסים לבסיס אחר בשל הפסקת חשמל שהייתה בבסיס. בעת שהופנו המטוסים, החל לפתע מוסקיטו 2116 לבעור מסיבה שאינה ברורה, צלל לכיוון הבסיס ונחת נחיתת ריסוק בקרקע בוצית. הטייס, מפקד הטייסת רס"ן יעקב סלמון והנווט סרן שלמה הרצמן חולצו ע"י החובשת אסתר ארדיטי שזכתה על כך בצל"ש. הרצמן נכווה קשה ונפטר מפצעיו לאחר כשבועיים.

מתוך אתר הגבורה:


דורות של לוחמים גדלו על סיפור הגבורה שגילתה ארדיטי ב-1955. זה היה בלילה חורפי סוער של אותה שנה, וארדיטי, ששירתה כחובשת, היתה תורנית במגדל הפיקוח של שדה התעופה הצבאי בנגב. סופת ברקים גרמה לפגיעה במערכת החשמל בבסיס, כולל תאורת מסלול הנחיתה. "פתאום, לפנינו ממש, צלל מטאור ענק, כדור אש עצום. מיד הבחנו שזה מטוס בוער", סיפרה ארדיטי כמה שנים מאוחר יותר.
 
מכונית כיבוי וצוותי קרקע זינקו אל המטוס הבוער. ארדיטי התיישבה ליד הגה של אמבולנס ודהרה גם היא לעבר המטוס. צוותי החילוץ לא העזו להתקרב למטוס, שכן האש גרמה לירי לא מבוקר של כדורי מקלעים. תחת גשם כבד ובבוץ סמיך עמדו המחלצים חסרי אונים.
 
לפתע נשמעה מהמטוס אנחה "אמא, אמא". בלי להסס או לחשוב על סכנה לחייה זינקה אסתר ארדיטי אל המטוס, פרצה לתוך האש, התקדמה בכיוון הגניחות ומצאה את הנווט, שלמה הרצמן, שנפצע ברגלו והיה בהכרה. לא ברור מניין מצאה כוחות, אבל ארדיטי ששקלה באותו זמן רק 39 ק"ג, הצליחה לחלץ את הנווט.
 
מהר מאוד התברר שמשימתה לא הושלמה. בקדמת המטוס האש שכב הטייס שאיבד את הכרתו ונפצע קשה מאוד. ארדיטי אזרה שוב את כוחותיה וגילגלה החוצה את הטייס, יעקב שלמון. היא השכיבה את שני הפצועים בתעלה רדודה וחיפתה עליהם בגופה הקטן. כעבור שניות אחדות התפוצץ המטוס. חייהם של אנשי הצוות ניצלו.

 



לייבסיטי - בניית אתרים