נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב
 

פרטי המטוס:
 
דגם:A.O.P.-3
 
יצרן:אוסטר איירקרפט בע"מ, בריטניה וורקס,ת'ורמאסטון, מחוז ליצ'סטר, בריטניה
 
מספר יצרן:
 
תולדות המטוס:

מטוס קל זה, הופעל כמטוס קישור וסיור בארץ ישראל ע"י טייסת 651 של חיל האויר המלכותי הבריטי.שתפקידה היה "סיוע לכוחות הקרקע (Army Co Operation) ", ומטוסיה היו פרוסים בגפים במקומות שונים בארץ.הטייסת הוציאה  מהשירות 22 מטוסי אוסטר דגם 3 ודגם 5  בתחילת 48 וריכזה אותם בבסיס חיל האויר המלכותי עקיר (כיום תל נוף).

בעקבות מכרז למכירתם שפירסם מיניסטריון האספקה הבריטי בקהיר, הם נרכשו ע"י אירגון ההגנה בשם חברת התעופה "אוירון", ולמרות שחובלו ע"י עובדי שירות ערביים שעבדו בבסיס, פורקו והועברו על גבי משאיות  ב-21 וב-22 בינואר 48 לתל אביב, והורכבו במרתף היקב בשרונה.
 
לאחר ההרכבה הועברו לשדה דב וצורפו למטוסים הקלים של חברת אוירון שהועברו לשם משדה התעופה בלוד, ושלמעשה היוו את טייסת א' של שירות האויר של ההגנה..המטוס היה השני שהורכב בשרונה ונשא סימן רישום אזרחי מנדטורי VQ-PAJ בדיוק כמו מטוס האוסטר ה"ציוילי" שהיה בשירות., וזאת כדי להסוות את כמויות המטוסים מעיני הבריטים שעדיין שלטו בארץ ישראל.

לאחר מכן, פוצלה טייסת א' ל-3 טייסות, טייסת תל אביב, טייסת הגליל וטייסת הנגב. המטוס, שסימונו שונה ל-א3, הופעל ע"י טייסת הגליל מהמנחת ביבנאל לטיסות סיור, תקיפה (כשהוא נושא 3 פצצות) על הכוחות הערביים שצרו על ישובינו, לטיסות אספקה ופינוי פצועים.
 
ככשונתה שיטת המספור של המטוסים בחיל האויר דצמבר 48, שונה מספרו של המטוס  והוא עבר לטייסת 100 ושימש בה לטיסות קישור עד שיצא משירות בשנת 1952.
 
לייבסיטי - בניית אתרים