נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב ונעם הרטוך
 
פרטי המסוק:
 
דגם:S.E.3130 אלואט II
 
יצרן: S.N.C.A.S.E.,צרפת
 
מספר יצרן:1223
 
תולדות המסוק:
 
בשנת 1958 נעשה בישראל נסיון חלוצי להפעיל טיסות נוסעים מסחריות במסוקים. היוזמה באה מצד יוסף שידלובסקי, בעל חברת המנועים "טורבומקה" שייצרה את מנועי האלואט, שייסד חברת תעופה בשם  "הליטוס" מכספו, לאחר שחברת ארקיע בדקה ומצאה שהענין כולו אינו כלכלי.
 
שידלובסקי לא קיבל את חוות הדעת של ארקיע שיחה קצרה בין שידלובסקי לשמעון פרס, מנכ"ל משרד הבטחון, פתרה את כל הבעיות. היות וארקיע היתה חברה ממשלתית באותה תקופה, נקראו מנהליה אל פרס והוסבר להם שיש חשיבות לאומית לשיתוף פעולה עם שידלובסקי, לפחות לתקופת נסיון של שנה.
 
ההסכם הסופי נחתם ב-26 במארס 1958, וסוכם כי ממשלת ישראל ושידלובסקי ישקיעו כל אחד 50% מהמניות, וארקיע תהיה החברה שתפעיל את המסוקים. יחד הקימו את "ארקיע-עליזה" עם שלושה מסוקי אלואט II שהגיעו ארצה בקיץ 1959.
 
את המסוקים הטיסו טייסים יוצאי טייסת המסוקים של חיל האויר, שעברו הכשרה במפעלי סיד אויאסיון בצרפת, הראשונים בהם היו אלברט עטר ואמיתי חסון ("שפן"), ועם הגעת המסוקים הגיע גם המדריך צרפתי פומה (פ – רפוייה). על אף שהחברה בצעה כמה מאות שעות טיסה בשנה הראשונה לקיומה, היא ספגה הפסדים כבדים, ובסוף 1960 הוחלט על סגירתה. בינואר  1961 הועברו המסוקים לחיל האויר


השחקן ברט לנקסטר יורד מאלואט 4X-BAC של ארקיע בביקורו באשקלון

מסוק 4X-BAC יוצר בשנת 1959 וביצע את טיסת הבכורה כשהוא נושא את סימן הרישום האזרחי הצרפתי F-WIES שהוקצה לו לצורך טיסות הניסוי והרישוי. הועבר ארצה בבטנו של מטוס נורד של חיל האויר, נרשם במנהל התעופה האזרחית ע"ש ארקיע-עליזה ביוני 59. כשהועבר לחיל האויר, הוצב בטייסת 124 ושם קיבל את מספר הזנב 09 . שימש לתובלת מפקדים, חילוצים וטיסות סיור. בתאריך  14 בספטמבר 61, בעת תרגול נחיתה על מגלש אחד, השקיעה היתה גדולה  והמסוק פגע  בקרקע כשהוא בהטיה ולהבי הרוטור פוגעים אף הם בקרקע. המסוק סבסב וזנבו ניתק ממנו. המסוק נגרע מהסד"כ  אך נשלח לשיקום בצרפת. הוצב בטייסת 125 שהוקמה בשדה דב לאחר מלחמת ששת הימים.
יצא משירות כשנסגר מערך האלואטים בחיל האויר בשנת 1975.
 
לייבסיטי - בניית אתרים