נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס:

דגם:C-47B-15-DK

יצרן:דגלס,מפעל אוקלהומה סיטי,ארה"ב

מספר יצרן:15347/26792

מספר חא"א:43-49531

תולדות המטוס:

יוצר לפי חוזה AC-40652. סופק לזרוע האוירית של הצבא האמריקאי בתאריך 28.11.44 בשדה באר,אינדיאנה.ביקורת הקבלה שלו הסתימה בתאריך 30 בנובמבר והמטוס התקבל והורכב עליו ציוד מבצעי.

בתאריך 13 בדצמבר 44 המריא המטוס לשדה מוריסון שבפלורידה שהיה בסיס של פיקוד התובלה האוירית לשם העברה לאיטליה. המטוס המריא לשם ארבעה ימים אחר כך ובהגיעו צורף לח"א ה-15 של צבא ארה"ב בתאריך 23.12.44.המטוס עמד ללא שימוש במשך 20 יום אצל יחידה לא ידועה של הזרוע האוירית של צבא ארה"ב שבסיסה היה ליד בארי.

ב-14 בינואר 45 צורף המטוס לח"א ה-12 של צבא ארה"ב והופעל ע"י טייסת לא ידועה עד התאריך 11 בספטמבר, יום שבו המריא בדרכו חזרה לארה"ב כשהוא נושא חיילים שחזרו הביתה.המטוס נחת בשדה מוריסון,וב-29 בינואר 46 המריא לבסיס אבילין שבטקסס.

המטוס הוכרז כעודפים, הועבר לרשות מנהל מכירת נכסי המלחמה והוטס לבסיס דיוויס מונת'ן ב-6.4.46. נרכש והוסב לדגם האזרחי DC-3C ע"י חברת התעופה פסיפיק סיבורד איירלינס ב-15.7.46 נמכר לחברת California Growers תחת אות הקריאה NC63186  ולאחר מכן מצא את דרכו לח"א ב-28 בדצמבר 1948  וקיבל את מספר הזנב 14-07, הופעל ע"י טייסת 103. באפריל או מאי 1950 הוקצה למטוס סימן הרישום האזרחי 4X-ADA לצורך טיסות לחו"ל.  

דקוטה NC63186 בנחיתת בינים באדאצ'יו בדרך לארץ 
(Photo:Arne Faber/Rolf Larsson collection)  
דקוטה 1407 בעקרון בתחילת שנות ה-50
(Photo:Arne Faber/Rolf Larsson collection)  

הועבר לשימוש  חברת ארקיע ב-9.10.55  נרשם  ע"ש החברה בפנקס כלי הטייס שבאגף התעופה האזרחית במשרד התחבורה וקיבל  שוב את סימן הרישום 4X-ADA . בעת מבצע סיני "גוייס למילואים" בחיל האויר.
 
דקוטה 4X-ADA  של ארקיע בש"ת של אילת ,אוקטובר 56 בש"ת אילת, סוף שנות ה-50 (מיכאל סנדר)

המטוס  חזר לחיל האויר בינואר 65 לאחר שיצא משירות ארקיע, קיבל את מספר הזנב 007 ואת אות הקריאה 4X-FNA. הופעל ע"י גף דקוטה של טייסת 120, ולאחר מכן בטייסת 122. יצא משירות כשבספריו רשומות 17,568 שעות טיסה ונמכר לחברת גלובל איירקרפט אינדוסטריז האמריקאית. המטוס נרשם בקנדה  תחת סימן רישום C-GFHP  באוגוסט 99 והוטס לקנדה לאחר שמנועיו שופצו. הוטס בנתיב נתב"ג, ש.ת.לוקה שבמלטה (שם נחת בליל 4-5 ביולי 2001), ש.ת. סטאוורטון שבגלוססטרשיר, בריטניה, סקוטלנד, רייקיאויק שבאיסלנד, מניטובה, ונחת לבסוף בש"ת וילנוב שבעיר אדמונטון במחוז אלברטה. נמכר לקרן האוירונאוטית האמריקאית בקמרילו,קליפורניה, נרשם תחת אות הקריאה N215CM והוחזר למצב טיסה.
 
צולם בנתב"ג בשנת 1998 (Photo:Blue Air)    צולם בשדה ווילנוב באפריל 2007 (Photo:Andy Graf)

מיקום:
קמרילו,קליפורניה.
 
 
לוחית היצרן ולוחית הזיהוי של הזרוע האוירית של צבא ארה"ב הנמצאות במטוס

 
לייבסיטי - בניית אתרים