נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב
פרטי המטוס
 

דגם: C-47-50-DL
 
יצרן: דגלס, ארה"ב
 
מספר יצרן: 6224
 
מספר חא"א: 42-5636
 
תולדות המטוס
 
מטוס זה יוצר במפעל דגלס שנבנה במקביל לשדה התעופה דוהרטי שבלונג ביץ', קליפורניה, תחת חוזה AC-20669 וסופק לזרוע האוירית של הצבא האמריקאי ב-9 בינואר 1943. הועבר לחיל האויר המלכותי הבריטי בבסיס מונטראל ב-18 בפברואר 1943 כדגם דקוטה I תחת מספר זנב FD770. הוטס לבריטניה והופעל ע"י חברת התעופה BOAC לטיסות בשירות ח"א המלכותי  מבסיסו בש"ת ווייטצ'רץ' כשהוא צבוע בצבעי ח"א המלכותי ונושא אות קריאה אזרחי G-AGFY שניתן לו ב-16 בפברואר 1943. כמו כן שירת המטוס בח"א המלכותי עם סימנים צבאיים ותחת אות קריאה ODSCK.
 
המטוס היה רשום במנהל התעופה המלכותי ע"ש חברת BOAC מ-8.3.43 ועד ל-1.1.48. לאחר מלחמת העולם השניה הוכרז כעודפים ונמכר לחברת איירוויז טריינינג ונרשם על שמה תחת אותו אות קריאה אזרחי בתאריך 10.3.48.
 
נמכר לחברת התעופה הדרום אפריקאית ווסטאייר טרנספורט שהוקמה ע"י בוריס סניור ונרשם על שמה בתאריך 21.4.48. המטוס הוטס לדרום אפריקה ונרשם שם תחת אות הקריאה ZS-DAH בתאריך 12.7.48.
 
לפי בקשת משרד המהנדס  הראשי של חיל האויר, יצא ראש טייסת יוסף איש שלום למשרדי אל על, ושם שוחח בטלפון עם מנהל האחזקה של חברת יוניברסל. ושאל אותו לגבי מצבו של המטוס, ומצבו של מטוס נוסף, שעמד להרכש. הנתונים שקיבל ואותם סיכם במסמך שהגיש ב-18 באפריל 1950 למהנדס הראשי, הם כדלקמן: (המסמך המקורי שנכתב בשפה האנגלית, נמצא בארכיון צה"ל)


1.סה"כ שעות גוף: 5,114:58.
2.שעות מאז ביקורת לחידוש תעודת כושר טיסה: 84:40.
3.סה"כ שעות מנוע שמאל: 1,252:30.
4. שעות מנוע מהשיפוץ האחרון: 637:40.
 
יש צורך להרכיב מנוע ימין.
 
המטוס לא טס מאז יוני 1949.
 
המנועים הורצו באופן סדיר עד ינואר 1950, ואז שומרו. המטוס לא טס מאחר והיה מרושיין לעבודה אוירית (Aerial work)  בלבד, היות וחסרים לו שינויים הכרחיים. בוצעו בו כל שינויי החובה שהיו צריכים להתבצע כתנאי לחידוש תעודת כושר הטיסה.

הגוף נשטף והמתכת עברה פוליש אחת לחודש.אין סימני שיתוך.
 
ככל שידוע, המטוס לא סבל נזק כל שהוא  עקב נחיתות כבדות, אבל במלחמת העולם השניה ניזוק מאש נ"מ בשפת ההתקפה של כנף שמאל, ובגוף מאחורי גלגל הזנב. הנזק היה מזערי  ותוקן בהצלחה.
 
מערכת החשמל היא של 12 וולט, והמטוס הוא מטוס מטען ומעולם לא הוסב לתצורת נוסעים. באופן כללי הוא במצב מצויין, ואפשר להכשירו לטיסה תוך זמן קצר.

ב-17 במאי 1950 נערכה פגישה בין משרד הביטחון לבין יואל פלגי נציג אל על, ולבין פקד תעופה שמואל צ'צ'יק נציג חיל האויר, ובה סוכם על רכישת 5 מטוסי דקוטה מחברת ווסטאייר. SZ-DAH היה אחד מהם.כן סוכם שאל על תרכוש את המטוסים, וארבעה מהם יועברו לחיל האויר, וסוכמו גם התנאים הכספיים.
 
הועבר לחיל האויר ב-7.10.50 , סומן 1402 ונשא את אות הקריאה 4X-FAH. הופעל ע"י טייסת 103.
 
בתאריך 26.1.61 הוחכר לחברת ארקיע ושימש לטיסות פנים כשהוא מסומן 4X-AEZ וב -14.12.61 נרשם ע"ש התעשיה האוירית וסומן באות הקריאה 4X-AOE שופץ והוחזר לחיל האויר בתאריך 25.1.62. יצא משירות.
 

 
לייבסיטי - בניית אתרים