נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס:

דגם:DO-27A-3

יצרן:דורנייר,גרמניה

מספר יצרן:365



תולדות המטוס:

המטוס יועד להימסר לטייסת התובלה של צבא גרמניה HFSt 101 ואפילו הוצב בה רישומית וקיבל את הסימון PN+102 ב-17 באפריל 59, אך נשאר במפעל היצרן.לבסוף הועבר לפלוגת האחזקה HFInstKp 108 בבסיס בוקבורג בתאריך 25.4.60.הועבר חזרה  לטייסת HFSt 101 בבסיס ריין בתאריך 29.8.61.כינוי היחידה שונה ב-1.11.61 ל-HFBeobuVSt 100.

בתאריך 4 ביוני 64 המטוס הועבר  ליח'-F1HGrp בבסיס דיפהולץ ומשם הועבר בטיסה ב-30 ביוני 64 יחד עם 9 מטוסים אחרים לבסיס שאטודן של חיל האויר הצרפתי,ליח' EAA-601 שהיתה דרד השיפוץ  והאחסנה של ח"א הצרפתי. בוטל ממצאי הצבא הגרמני בתאריך 17 באוגוסט 64. המטוסים פורקו ע"י צוות טכנאים של חיל האויר הישראלי, הועמסו  במטוסי ענק והועברו לבסיס רמת דוד שם הורכבו ולאחר טיסות ניסוי הוטסו לטייסת 100.לח"א. המטוסים הועבר תחילה לצרפת ומשם לחיל האויר כדי להסוות את מקורם.



בחיל האויר הופעל המטוס ע"י טייסת 100 מבסיסה בשדה דב ומבסיסים קדמיים כגון רפידים בקשת רחבה של משימות. באפריל 71 שימש המטוס כאב טיפוס להתקנת מערכת קשר חדשה.כן הורכב במטוס אב טיפוס למערכת נורי שרמולי. 

כשיצא משירות בשנת 1982 נמכר יחד עם דרור 050 ל-ר.זייר מהעיר לנגלי שבמחוז קולומביה הבריטית בקנדה.היות והיו בעיות ברישוי המטוסים, הם מעולם לא נרשמו בקנדה כמטוסים אזרחיים, ואוחסנו כשכנפיהם מפורקות בצריף בשדה התעופה של לנגלי למשך 3 שנים לערך, ובסוף שנת 1985 נמכרו להאנס גרונוולד מהעיר קאסטר שבמדינת וושינגטון בארה"ב. מטוס זה נרשם על שמו במנהל התעופה הפדרלי בינואר 86 תחת סימן הרישום N86HG לאחר ששיפץ אותו והחזירו לכושר טיסה.


המטוס כשהיה בבעלות גרונוולד, עדיין בצבעיו המקוריים

ב-23 בספטמבר 96 נרשם המטוס על שמו של וולטר ג'ורדן הבן מהעיר גרינווד שבמדינת מיסיסיפי, וזה מכר אותו לטים הייקס מהעיר דקוטה סיטי שבמדינת נברסקה. העברת הבעלות היתה בתאריך 23 בינואר 15 והוא עדיין בעליו.
 
(Photo:Ralph Lunt)

תודתנו לג'ורג' קונץ על העזרה בפרטים

לייבסיטי - בניית אתרים