נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס

דגם: DO-27Q-4

יצרן:דורניר,
מפעל אוברפאפנהופן, מינכן, גרמניה

מספר יצרן:
2016


תולדות המטוס
 
מטוס זה,שיוצר במקור כדגם האזרחי Q1 נרשם ע"י חברת דורנייר בתאריך 3.10.58 תחת אות הקריאה D-EMYS שהוקצה לחברה בתאריך 5.8.58 .חברת דורנייר השתמשה במטוס כמטוס הדגמה בעל שישה מושבים עד שמכרה אותו לאוסטריה,ואז אות הקריאה הגרמני בוטל ב-20.11.58.

עיסקת המכירה לא יצאה לפועל ואז הוקצה למטוס אות קריאה חדש D-EMAM ב-16.12.58,ולאחר יומיים נרשם שוב ע"ש חברת דורנייר.המטוס עזב את מפעל החברה באוברפאפנהופן לסיור הדגמה באפריקה בתאריך 21 בפברואר 59. הטייס שהטיס אותו היה היינץ שאפר.הוא הגיע לקייפטאון,לאחר מכןן ביקר בפורט אליזבת ב-14 במרץ 59, בגרוטפונטיין ב-23 באפריל 59,בלוסאקה ב-7 במאי ,בפורט ג'נטיל ב-19 במאי , ובטוניס ב-5 ביוני. בטוניס נמכר לחברת (Cie De Transports Par Pipe Lines Au Saharas (TRAPSA,קיבל אות קריאה צרפתי F-OBOV ובוצעה בו ביקורת באל אואינה בתאריך 23 בספטמבר 59 כשצבר 458 שעות טיסה.


D-EMAM בסיילסבורי שברודזיה,1959 (Photo:Brian Robbins)

נרשם כדגם DO-27Q-4 ב-5 באוקטובר 59,לאחר שבוצעו בו שינויים בכני הנחיתה ובגלגל הזנב. הביקורת האחרונה שבוצעה בו היתה ב16 ביוני 69.המטוס נמכר לחיל האויר בשנת 70  לצורך ההעברה קיבל אות קריאה אמריקאי. 

המטוס הופעל ע"י טייסת 100 במגוון משימות סיור,טיווח ותצפית. כשהוצא משירות הועבר לביה"ס הולץ ושימש לתירגול חניכי מגמת מכונאות מטוסים. לבסוף הועבר למוזיאון ח"א כשהוא צבוע עם המספר 100 ועותר מאוחר נצבע מחדש עם מספר הזנב המקורי.

 
דרור 027 בביה"ס "הולץ" (דייויד לי) עם הגיעו למוזיאון ח"א צבוע כ"100" (Curtesy Luc Martini)
 
 
במוזיאון חיל האויר,לאחר צביעתו מחדש
לייבסיטי - בניית אתרים