נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב
 
פרטי המטוס:
 
דגם:ST-50

יצרן:ישראויאיישן, ישראל/צירוס איירקרפט, ארה"ב

מספר יצרן:001
 
תולדות המטוס:

לאחר יצורו בארה"ב בחברת צירוס, נרשם המטוס ברשות התעופה הפדרלית האמריקאית ב-23 בנובמבר 94 ע"ש צירוס וישראויאיישן במשותף, והוקצה לו סימן הרישום N50ST.



המטוס היה למעשה אב טיפוס למטוס מנהלים  זול, בעל חמישה מושבים ובעל מנוע טורבופרופ מדגם PT6A  תוצרת חברת פראט אנד וויטני הקנדית, לפי רעיון של סטפן ג'ופה, מיסד חברת ישראויאיישן. המטוס היה מבוסס על דגם VK-30  של צירוס, נועד למלא את המרווח שבין הפייפר מליבו לסוקטה TBM . שתי החברות שיתפו פעולה בתכנונו ובפיתוחו, וצירוס בנתה אב טיפוס להוכחת הרעיון.

טיסת הבכורה נערכה בתאריך 7 בדצמבר 74  משדה התעופה של העיר דולות'  שבמדינת מינסוטה, ששם ממוקמת חברת צירוס, כשעל ההגאים נורמן א. הוול. לאחר מכן המטוס נשלח לישראל. סימן הרישום האמריקאי בוטל ב-4 במאי 95 והוא נרשם ע"ש חברת ישראויאישן במנהל התעופה האזרחית והוקצה לו סימן הרישום 4X-COD., והחברה, שהיתה בבעלות ת חברת יורואויאיישן  השויצרית,תכננה לבנות עוד 2 אבי טיפוס לטיסות ניסוי במפעל שהוקם באזור התעשיה של קרית שמונה בהשקעה של 13 מליון דולר.

המטוס המשיך בטיסות הניסוי וההוכחה בארץ כשעל הגאיו טייס הניסוי דני שפירא. בחודש יוני 97 נשלח לתצוגה בסלון האוירי בלה בורז'ה שבפאריס וקיבל שם את מספר התצוגה 388. לפי מנכ"ל החברה, בסלון האוירי קיבלה החברה הצהרת כוונות לרכש של 24 מטוסים בשווי של 1.25 מליון דולר האחד.


ה-ST-50 בתצוגה בסלון האוירי (Photo:derek Heley) ומזוית אחרת

בשובו מאחת מטיסות הניסוי  לא נפתחו כני הנסע   כתוצאה מפיצוץ צמיג באויר שגרם לקריעת אחד מהצינורות ההידראוליים ולנפילה של הלחץ. דני שפירא ביצע נחיתת גחון. המטוס ניזוק, תכנית הניסויים נעצרה. החברה תכננה לרשיין את המטוס באמצע שנת 97, דחתה לאוקטובר 97 ולבסוף  דחתה זאת לאפריל 98, כשאספקת 2 במטוסים הראשונים תוכננה לרבע השני של 98.

החברה פשטה את הרגל בשנת 98 ומונה לה מפרק שמכר את הציוד והידע  ב-250,000 דולר לחברה גריניץ' מפלורידה שהיתה קשורה לחברת צירוס.
 
 
לייבסיטי - בניית אתרים