נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב
 
פרטי המטוס:
 
דגם: 337-10-29 סטרטוקרוזר
 
יצרן:בואינג, ארה"ב
 
מספר יצרן: 15963
 
תולדות המטוס:
 
הוזמן בבואינג ע"י חברת התעופה האמריקאית אמריקן אוברסיז איירליינס, נגלל בתאריך 23 באוקטובר 1949   וביצע את טיסתו הראשונה בתאריך 1 בנובמבר 1949 כשהוא נושא את סימן הרישום האזרחי N90947.


בשירות אמריקן אוברסיז (Artwork:Gregory James Hjelt)

סופק לחברה ב-18 בנובמבר 1949 ונכנס לשירות בקוי הטיסות שלה כשעליו נצבע הכינוי "Flagship Denemark  "  .

החברה התאחדה עם חברת התעופה פאן- אמריקן וורלד איירווייז ב-25 בספטמבר 1950, ושם קיבל המטוס את הכינוי " Clipper Good Hope", שהוחלף לכינוי "Clipper Queen Of The Pacific ". המטוס יצא משירות פאן אם והוכנס לאחסנה בסן פרנסיסקו בשנת 1961. הוצע למכירה ונרכש ע"י מכון הבדק (כיום התעשיה האוירית). ב-2 בפברואר 1962, והוא נרשם על שמה במנהל התעופה האזרחית  והוקצה לו סימן
רישום ישראלי 4X-AOG ונשא את הסימון A-948 על חרטומו. בתע"א נקרא ע-5

בשירות פאן-אם,  שתי סכמות צביעה

הוטס ארצה נרכש ע"י חיל האויר והוסב בתע"א לדגם הצבאי B.377M ע"י התקנת דלתות נפתחות בזנבו. הוא שימש לניסויים בהצנחת ג'יפים וקומנדקרים, ובתקופה מסויימת הותקן בחרטומו ראדום ובו מכ"מ מתוצרת בריטית. בזמן טיסות הניסוי נשא את סימן הרישום 4X-FOG .

ענק 4X-FOG ׁ, עדיין בצבעי פאן-אם (צלם לא ידוע)

נכנס לשירות בטייסת 120 בבסיס לוד תחת מספר הזנב 98 ואות הקריאה 4X-FPX  ב-1 בפברואר 1964 יחד עם שני מטוסים אחרים. אלו היו שלושת המטוסים הראשונים שנכנסו לשירות בחיל האויר. המטוס כונה "ציפורי" ושימש לתובלה, טיסות תובלה לחו"ל והצנחת מטענים. יצא משירות ב-1 בספטמבר 1975.

ענק 98 כפי שצולם באחת מטיסותיו לחו"ל ( Richard Nash collection) (צלם לא ידוע)


 
לייבסיטי - בניית אתרים