נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המסוק:

דגם
:212

יצרן:בל, ארה"ב

מספר יצרן:32215


אנפה 047 בעת נחיתה בירושלים (אוסף אוני' הרוורד)

פרטי האירוע:

צוותו של מסוק 047 תרגל טיסה נמוכה לאיסוף חוליות בלילו של יום 20 באוגוסט 76 שהיה לילה חשוך. לפני התרגול נעשו בשטח סיורים רגליים והמכשולים שנמצאו בו הועלו על המפה שנמסרה לצוות ובה צויין נתיב הטיסה. כתוצאה מטעות סומן על המפה קו מתח גבוה שהיה על הנתיב בצמוד לציר נפח-ווסט ברמת הגולן, בעוד שבפועל היה כ-160 מטר ממנו.

הטייס חבש משקפי ראיית לילה מסוג "ז'ורנל" ולכן נפגעה יכולתו לראות בגזרה רחבה, ולכן לא ראה את כבלי החשמל. לאחר שפגע המסוק בכבלי המתח, המשיך הקברניט בהנמכה איטית תוך כדי טיסה קדימה. המסוק פגע לבסוף בקרקע, התהפך ועלה באש. הצוות והלוחמים ניצלו



שרידי המסוק

עדות הקברניט (מתוך תחקיר התאונה):

תיאור המקרה וגורמי תאונה:

1.שעות שינה לפני הטיסה.
2.הכנת טיסה מפורטת במשך היום לפני, וחזרה בתדריך לפני טיסה. בתדריך בוצעה חזרה מיוחדת על הנתיבים והמשטחים באזור האימון ובפרט
   חוטי חשמל.
3.בוצעה טיסה (יציאה בהזנקה מנפח) לאורך הנתיב המתוכנן, איסוף חוליה אחת שנמצאה מערבית לכביש נפח כ-400 מטר, על הקרקע נראו חוטי
   חשמל לבנים באמצעות הז'ורנל. בוצעה המראה, חציית  החוטים  מעל  לעמוד, הנמכה לגובה  נמוך וחיפוש החוליה, הפנייה  על  פי  כיוון  שניתן
   מהחפ"ק שלושה ק"מ מזרחית לחוליה הקודמת. תוך כדי חיפוש החוליה בוצעה פניה  לכיוון דרום ואחר כך מערב ושוב צפונה, מתוך כוונה להכנס
   למשבצת  שבה אמורה החוליה להמצא. במהלך הפניה צפונה נכנס המטוס בין החוטים.
      ברגע הכניסה לחוטים היה לי ברור שנכנסנו בחוטי חשמל והמטוס נפגע קשה. נראה ניצוץ חזק, השתדלתי להחזיק את המטוס מאוזן ככל האפשר ולבצע את הנגיעה ללא מהירות קדימה, כשאני מרגיש שהמטוס מנמיך למרות כל מאמצי להפסיק את ההנמכה  בעזרת הקולקטיב. לא שמעתי נפילת סיבובים, ושמעתי את צופר אזהרת סל"ד. המכה בקרקע אינה זכורה לי ככבדה במיוחד, לאחר הפגיעה התהפך המטוס ימינה.
נחלצתי דרך השמשה העליונה הימנית, אחר שראיתי שברזי הדלק סגורים, ונסיונותי לסגירת המצערות לא עזרו בהורדת הסיבובים. לאחר היציאה טיפסתי על המטוס מצידו השני (מצד הבטן) לראות אם נשאר מישהו בתא המטען והתרחקתי מהמטוס. בשלב זה בער המטוס.

הגורמים לתאונה: 1. חוטי חשמל היו ידועים לנו שנמצאים לאורך הכביש בעוד שבמקום התאונה הם היו מרוחקים מהכביש כ-160 מטר. מאחר ולא
                             ראינו את הכביש לא ציפינו לחוטים.
                         2. הכניסה לחוטים בוצעה כשאני עם ז'ורנל בנתיב צולב לחוטים ואיני יכול לראותם באותו רגע בגלל זוית הראיה של הז'ורנל
                             ובגלל הפניה ימינה.



 
לייבסיטי - בניית אתרים