נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב
 
פרטי המטוס:
 
דגם: טקסן   TC
 
יצרן: פליי סינתסיס  ס.ר.ל., איטליה
 
מספר יצרן: TC-78
 
שנת יצור: 2007


(צילום:מוני שפיר)

 פרטי האירוע (מתוך דו"ח החקירה של החוקר ראשי)
 
ביום רביעי, בתאריך 15.5.2019, בשעה 13:15, טייס אז"מ מסוג TEXAN, המריא משדה התעופה מחניים לטיסה למנחת ראשל"צ. ההמראה התנהלה ללא אירועים חריגים ולאחר טיפוס לגובה 2,000 רגל, לנקודת הדיווח "עמיעד", הטייס עבר לתדר הבקר הצפוני, להמשך טיסה דרומה בנתיבי אז"מ. לאחר דקות ספורות, בהגיעו לקו צפון הכנרת, המנוע החל לגמגם וכבה. הטייס הסתובב חזרה, תוך ניסיונות התנעה שצלחו לזמן קצר בכוח מנוע מופחת, בכוונה להגיע לנחיתה במחניים, אך המנוע כבה באופן סופי והטייס נאלץ לבצע נחיתת אונס, על גבעה טרשית, צפונית ליישוב כורזים. במהלך הנחיתה, המטוס ניזוק באופן כבד ולמעשה נמחה.


המטוס באתר נחיתת האונס (מתוך דו"ח החקירה)

לאחר הנחיתה, הטייס כיבה מפסקים, נחלץ מהקוקפיט בכוחות עצמו ודיווח לחוקר הראשי ולמגדל מחניים. החוקר הראשי שלח לאתר התאונה חוקר מטעמו לבדוק את נסיבותיה, אך הטייס שחש כאבים בגבו, התפנה בכוחות עצמו לבדיקות בבית חולים, לפני הגעת החוקר.
 
מתוך דוח החקירה עולה כי המנוע הפסיק לפעול עקב הווצרות אדי דלק בצנרת שלא איפשרו למשאבות הדלק לפתח את לחץ העבודה שלהן (תופעת "חסימת אדים"), וכמו כן החלטת הטייס לחזור אחורה מול הרוח כדי להרוויח גובה, גרמה להפסד של 1,000 רגל וכתוצאה מכך איבד זמן יקר למציאת שטח נחיתה מיטבי.
 
לייבסיטי - בניית אתרים