נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס:

דגם: ספיטפייר LF.Mk IXc

יצרן: ויקרס-סופרמרין, מפעל קאסל ברומביץ',בריטניה

מספר יצרן:CBAF

מספר חיל האויר המלכותי: SM137

תיאור האירוע:

ב-1 בנובמבר 1948 חזר טייס המח"ל דני ווילסון לנחיתה במנחת הרצליה בספיטפייר ד-131. הוא הזיז את ידית כני הנסע למצב מטה, אך כני הנסע לא ירדו.

ווילסון ניסה להוריד את כני הנסע בחירום אך ללא הצלחה, וכשנגמר הדלק נחת נחיתת גחון.

בדו"ח חקירת התאונה שהוציא קצין ההנדסה של טייסת 101  בתאריך 17 בנובמבר 1948 הוא כותב שהנזקים למטוס היו :

כל להבי המדחף שבורים.
הפנלים התחתונים של המנוע נמעכו.
מיכל השמן ניזוק.
נמצא CO2 במערכת כני הנסע.
חיפויי הרדיאטורים נפגעו.
רדיאטור שמאל נפגע.

מדו"ח החקירה עולה כי כני הנסע לא ירדו היות והבוחר ההידראולי של כני הנסע נתקע בשל חול בתוכו. בזמן ששטפו את המערכת ההידראולית של המטוס נמצא חול בגובה 1.5 אינץ'  בתוך מיכל השמן.

כדי לבצע קיפולים לכני הנסע כדי לבדוק את המערכת לאחר שטיפתה ותיקונה, היה צורך לנתק את המשאבה ההידראולית מהמנוע ולחבר למערכת ספק לחץ חיצוני. הדו"ח קובע שביחידת האחזקה במעברות שבה הרכיבו את המטוס ביצעו קיפולים בעזרת משאבת יד בלבד ולא ע"י מתקן חיצוני, וכן שאנשי יחידה זו התעלמו מההוראות המחייבות ניקוי ובדיקה מעמיקה של רכיבים שהונצלו ממטוסים אחרים.

הערת המערכת: מטוס ד-131 היה הספיטפייר השני שהורכב במעברות מגרוטאות שנמצאו בבסיס חיל האויר המלכותי בעין שמר. מטוס זה לא נכנס לשירות בטייסת 101 בגלל בעיות הידראוליות במערכת כני הנסע, אלא רק ב-21 באוקטובר 1948. קרוב לודאי שאותן בעיות חזרו וכתוצאה מכך בוצעה נחיתת האונס.
לייבסיטי - בניית אתרים