תאונת להטוט 201

תאונת להטוט במטווח

פרטי המסוק:

דגם: 500MD דיפנדר

יצרן: מקדוננל דגלס הליקופטרס, מסה,אריזונה, ארה”ב

מספר יצרן: 78-0468D

ציור: רענן וייס

תיאור האירוע:

בלילו של יום  12 בנובמבר 1984  היו זוג מסוקי להטוט מטייסת 190 במטווח 90 . להטוט 201 היה מצוייד בנורים, וכשלחץ טייסו על כפתור שיחרור הנורים בניסיון לשחרר נור בודד נורו שבעה מהם. הצוות סונוור מהרשף והמסוק פגע בקרקע. בדיקה שנערכה בשרידיו  לאחר מכן ,קבעה נזק סוג 5 והוא הוצא משירות.

שרידי המסוק

על שאירע לאחר התאונה סיפר סא”ל (מיל’) פרופ’ הראל גילוץ בקטעים מסיפורו “מעגלים”

“התחלתי להדריך בטייסת ראשוני של בית הספר לטיסה בפיקודו של גל (ביגלמן) יעקב. גל, יליד ספרד (1938), עבר תלאות רבות בעת השואה בצרפת ועלה לארץ ב 1949. בחור חם עם חוש הומור מצויין. הפכנו לחברים אמיתיים תוך מספר חודשים. לאחר נישואי גרתי בשיכון המשפחות בשכנות הדוקה עם גל, בית ליד בית… לגל היו כמה ילדים זאטוטים. אחד מהם בגיל 3 לערך. הוא נכנס בוקר אחד למכונית הסוסיתא של גל, כנראה שיחרר את מעצור היד והחל להידרדר. רצתי, השגתי את הרכב, פתחתי הדלת, הרמתי הנדברקס ועצרתי את הרכב.
עם סיום תפקידו של גל כמפקד טייסת דרכינו נפרדו.

1984

שירתתי כמפקד גף רפואה ופינוי בהיטס  בבסיס חצרים. באחד הימים הוזנקתי בלילה לחלץ זוג טייסים שהתרסקו עם מסוק להטוט (דפנדר) במטווח (90) ליד מכתש רמון. ההזנקה לתאונה אווירית גורמת לדריכות יתר. הצפי לפגיעות גופניות משמעותיות גדול למדי, ובדרך כלל אין מהקרקע דווח על מצב הפצועים.

חושך מוחלט, טסים דרומה. אחרי כעשרים דקות ארוכות מגיעים לאזור, והטייס מזהה את מריחת הגיצים מה שהיה פעם מסוק קטן וחמוד. הרעידות המוכרות של מסוק הפינוי כאשר הוא מקטין מהירות ונכנס לריחוף, מבשרות הגעה ליעד. אבק עולה ומסתחרר, מועצם על ידי אורות הנחיתה. מכה קלה של נגיעה בקרקע ושקט. אני והחובש פורצים החוצה ולהפתעתי ושמחתי מצאתי שני חבר’ה בסרבלי טיסה יושבים על הקרקע. בדיקה מהירה, אחד ללא פגע. השני חבול ברגליו אך ללא שבר גלוי. הפצועים מוכנסים למסוק, האחד בשכיבה, השני בישיבה. רטט הרוטור, הרמה, האף נוטה קדימה לתוך החושך ואנחנו בדרך הביתה.

לפתע פונה אלי טייס המסוק שלא נפגע, ובתא החשוך שואל אותי אם אני לא מכיר אותו.  למה שאכיר אותו? הלא הוא ממערך המסוקים ומה לי ולהם?

אני עופר גל, הבן של גל, השכן שלך מחצרים. נשתלתי.

את גל שכאמור לא נפגע כלל,  החזרתי לבסיסו ברמון.

את הטייס השני, דרור עובדיה לקחנו לבית החולים סורוקה, שם אובחן כסובל משברים בשתי הגפיים שטופלו באופן שמרני. הוא עבר את הלילה בחדר חולים של חצרים ולמחרת פרטיו הוסגרו לירפ”א והוא שוחרר לביתו.

1990

אני מדריך סבב קליני של סטודנטים לרפואה בקרדיולוגיה. לסבב מתייצב דרור עובדיה, כעת סטודנט לרפואה באוניברסיטת בן גוריון. “אני מכיר אותך מאיזה שהוא מקום” …

2020

רק שנכדי יהיו בריאים ולא יזדקקו לטיפול אצל דר’ דרור עובדיה מנהל המחלקה לאורתופדית ילדים בביה”ח “דנה-דואק” וחס וחלילה ייסגר עוד מעגל…”

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

מאמרים אחרונים

קטגוריות

ניוזלטר מרקיע שחקים

הירשמו לניוזלטר של מרקיע שחקים ותהיו הראשונים לדעת על מאמרים ועדכונים חדשים באתר!

תודה על הרשמתך
0
Would love your thoughts, please comment.x