תא”ל אורי טלמור ז”ל

מקור: ויקיפדיה

אורי טלמור נולד בשנת 1935 בכפר ויתקין להוריו חיים ויונה פליטמן.בשנת 1953 התגייס לצה”ל והצטרף לקורס טייס מס’ 17 שנערך בביה”ס לטיסה בכפר סירקין.הוא צורף לקורס נווטים על פי בקשתו.אולי,אומרים חבריו,מפני שהיה טוב בניווט ופחד להיכשל בקורס הטייס.טלמור סיים את הקורס הנווטים בשנת 1955.

הוא הוצב כנווט מוסקיטו בטייסת העמק.בשנת 1958 נשלח לצרפת כחלק ממשלחת חיל האויר ועשה הסבה למטוס הווטור. ב-10 במרץ 1959 היה נווטו של יואש צ’אטו צידון כשהביאו ארצה את ווטור IIB מס’ 37.במטוסי ווטור מדגם זה ישב הנווט בחרטום השקוף.

עם סיום הבאת וקליטת המטוסים מונה טלמור לקצין המבצעים של בסיס רמת דוד, תפקיד אותו מילא עד שנת 1961,כשתוך מילוי תפקידו זה, המשיך לטוס בטייסת אבירי הצפון שקלטה את הווטורים.

תפקידו הבא היה במטה חיל האויר שם מונה כראש מדור תיכנון בענף אמצעי לחימה והיה אחראי על פיתוח וקליטת אמל”ח חדש בח”א. בשנת 1963 חזר לטייסת,נשלח לפו”מ וסיים כחניך מצטיין.

הוא טס בטייסת כנווט במלחמת ששת הימים.בין היתר ,טס ביום הראשון למלחמה במטוס ווטור 67 עם לוי צור שהוביל מבנה לתקיפת בסיס ח”א המצרי בני סואף,לאחר מכן טס עם משה סער במטוס 62 שהוביל מבנה לתקיפת בסיס ח”א הסורי דמייר,היה נווטו של בן ציון זהר במטוס 66 שהוביל מבנה לתקיפת ש”ת קהיר מערב,ונווטו של דני אילן במטוס 65 שהוביל מבנה לתקיפת תותחי “לונג טום” ירדניים בגדה המערבית שהפגיזו את תל אביב,נווטו של רן גורן במטוס 62 במשימת הנרה בעת קרב אום כתף,ונווטו של גדעון מגן במטוס 65 בעת גיחת הנרה ואמנעה בירדן.

גם במלחמת ההתשה השתתף במבצעים רבים של טייסת אבירי הצפון,ובדצמבר 1969 נשלח להסבה לקורנס.עם סיום קורס ההסבה הוצב בטייסת 201 והשתתף בגיחות התקיפה של מלחמת ההתשה. בין היתר בתקיפת תחנת המשטרה המצרית בצלאחיה, בה נהרגו 50 ילדים שהוחזקו בה.

טלמור חזר למטה ולאחר שמילא שורה של תפקידים, ובן היתר רמ”ד אמל”ח, תפקיד אותו מילא תוך כדי גיחות תקיפה במסגרת הטייסת במלחמת ההתשה, התמנה בשנת 1971 למפקד בסיס פלמחים והועלה לדרגת אל”מ. היה מפקד הבסיס במלחמת יום הכיפורים וכן השתתף בגיחות מבצעיות רבות. ידידו אל”מ עודד ארז החליף אותו בתפקיד זה, וטלמור התמנה כראש מחלקת אמצעים מיוחדים ולאחר מכן כתא”ל כראש להק כח אדם במפקדת חיל האויר. עם סיום תפקידו בשנת 1979 וזמן קצר לפני פרישתו, יצא ללימודים באוניברסיטת קליפורניה, ושם קשר קשרים נרחבים עם יורדים שחיו במקום.

כאשר נודע לו שבארץ הופצו שמועות כאילו המשפחה ירדה מהארץ,מיהר לחזור,פרש משירות הקבע והתמנה לסגן ראש אגף לתיכנון ארוך טווח בקונצרן “כור”.תוך כדי כך היה פעיל מאד במישור החברתי והקים בשנת 1981 את חוג “רעים” בראש העין,המעניק לחבריו גיבוש ועזרה הדדית וחבריו מתנדבים למען הקהילה באגודות שונות,וכן מתקיימות בו הרצאות בנושאים שונים ע”י בכירי המשק והצבא.

לאור פעילותו החברתית והקהילתית,הוזמן טלמור להדליק משואה בטקס פתיחת חגיגות יום העצמאות ה-36 למדינה.באחד ממפגשיו עם יצחק רבין ז”ל שהיה אז שר הביטחון בשנת 1985,הוצע לו להתמנות כיועץ השר לשיחות טאבה.בתחילה עסק בתפקידו בנוסף על תפקידו ב”כור” אך לאחר מכן פרש מ”כור” והתמה כראש צוות משהב”ט במשלחת ישראל בשיחות.

אורי טלמור נפטר ממחלה קשה בשנת 1986

יהי זכרו ברוך

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
0
Would love your thoughts, please comment.x